Hvem skal have en LEI kode?

Alle juridiske enheder – virksomheder, fonde, organisationer, foreninger, banker, forsikringsselskaber m.v. – der beskæftiger sig med finansielle transaktioner, aktier, obligationer og andre værdipapirer, skal have en LEI-kode.

Din bank er forpligtet til at registrere din LEI-kode, før de udfører værdipapirhandler på dine vegne, så de har sandsynligvis allerede givet dig besked, hvis du har brug for en LEI-kode.

 

Hvor kan jeg få en LEI-kode?

Du kan bestille en LEI-kode hos LEI Service. Vi kan hjælpe alle bankkunder i Danmark, uanset hvor du har dit bankengagement. Alle vores løsninger kommer med gratis telefonsupport og ubegrænset email-support. Prisen på LEI-koder afhænger ofte af, om der er tale om en registrering eller en fornyelse. Hos LEI Service har vi dog valgt at tilbyde samme lave pris for både fornyelse og registrering af en ny LEI-kode. Se vores priser.

 

Skal jeg have en LEI-kode i Danmark?

I Danmark skal du have en LEI-kode, hvis du:

  1. Har en virksomhed eller anden juridisk enhed med et CVR-nummer, som handler med aktier, obligationer eller andre former for værdipapirer.
  2. Har en juridisk enhed uden CVR nummer, der skal handle med aktier, obligationer eller andre former for værdipapirer.

Fysiske personer, herunder enkeltmandsvirksomheder, er undtaget.

 

Hvornår er en LEI påkrævet?

Siden januar 2018 har det været et krav for alle virksomheder i EU at have en LEI-kode for at kunne køb eller sælge aktier og obligationer. En LEI-kode har været krævet ved handel med derivater siden november 2017. LEI-systemet er implementeret i mere end 40 lande, inklusiv hele EU og delvist USA.

Har du en virksomhed, der handler med værdipapirer – både lokalt og globalt – skal du altså have en LEI-kode. Antallet eller værdien af værdipapirer, der handles, er uden betydning.

 

Baggrunden for LEI-koder

Systemet bag LEI-koder blev oprettet på baggrund af en anmodning fra G20-landene med det formål at styrke det globale tilsyn med finansmarkederne. LEI blev oprettet som en fælles standard og referencesystem indeholdende data, der er med til at sikre, at finansielle transaktioner kan spores globalt.

Et LEI-nummer består af to niveauer af data:

  • Niveau 1: Hvem er hvem?
    Oplysninger såsom enhedens juridiske navn, registreringsnummer, juridisk adresse m.m.
  • Niveau 2: Hvem ejer hvem?
    Relevante oplysninger, der omhandler virksomhedens ejerskab og ejerstruktur.

 

FAQ

Som defineret i ISO 17442 vedrørende Legal Entity Identifier (LEI) og termen ”legal entity (juridisk enhed)”. Med termen forstås og inkluderes, men er ikke begrænset til; unikke parter som er juridisk eller finansielle ansvarlige for udførsel af finansielle transaktioner eller har den juridiske ret i deres område til at indgå juridisk bindende kontrakter, uagtet om de er et selskab, eller konstitueret på anden måde (f.eks. fond, partnerskab, kontraktuelt). Ekskluderet er dog fysiske personer, men inkluderer offentlige organisationer og overnationale.

Det er vigtigt at skelne mellem at have mulighed for at få et LEI nummer og være påkrævet at anskaffe sig en LEI nummer / LEI kode. Som defineret i ISO standard 17442, så vil enhver juridisk enhed der indgår i en finansiel transaktion være berettiget til at få et LEI nummer. Lovmæssige krav om at have et LEI nummer, vil komme fra nationale finansielle regulatorer.

En liste over regulatoriske initiativer relevant i LEI perspektiv kan tilgås her: (på Engelsk).

I henhold til gældende EU lovgivning er bankerne (og andre lignende institutioner) pålagt at kunne videregive oplysninger om parter i finansielle transaktioner med værdipapirer. Derfor kan banken kræve, at du får oprettet et LEI nummer såfremt du ønsker at handle. Banken kan nægte at gennemføre transaktioner på vegne af kunden såfremt dette ikke sker.

Alle juridiske enheder i EU som ønsker at deltage i finansielle transaktioner med værdipapirer (aktier, obligationer, swaps, futures mv.) skal have et LEI nummer / LEI kode. Enkeltmandsvirksomheder er dog undtaget. Bankerne må ikke lave transaktioner uden sådan en LEI kode.

Hvis de finansielle transaktioner med værdipapirer skal foretages gennem driftsselskabet så er det nødvendigt at det får sin egen LEI kode. Det er uanset, om et eller flere moderselskaber har et LEI nummer i forvejen.

Hvis de finansielle transaktioner med værdipapirer skal foretages gennem holdingselskabet, så er det nødvendigt at det får sin egen LEI-kode. Det er uanset, om et datterselskab har en LEI-kode i forvejen.

Hvis du er en forening eller lignende og ikke har noget CVR nummer kan vi sandsynligvis godt hjælpe dig, send os en mail på info@leiservice.dk og så hjælper vi dig på vej.

back to top