Hvad er LEI?

 

En LEI-kode (Legal Entity Identifier) er et 20-cifret nummer, der bruges til at identificere virksomheder og juridiske personer, der udfører finansielle transaktioner og handler med værdipapirer (f.eks. obligationer, aktier, futures, m.v.)

Med andre ord er en LEI-kode en form for internationalt CVR-nummer. 

Har du en virksomhed, der handler med værdipapirer – både lokalt og globalt – skal du have en LEI-kode.

I denne artikel forklarer vi:

  • Hvad er en LEI-kode?
  • Hvem skal have en LEI-kode?
  • Sådan ansøger du om en LEI-kode

Skal du bruge en LEI-kode? Så se vores priser på LEI-koder.

 

Hvad er en LEI-kode?

LEI står for “Legal Entity Identifier,” og bruges af virksomheder og banker til at identificere juridiske enheder (såsom andre virksomheder og organisationer), der udfører finansielle transaktioner.

LEI-koden fungerer på samme måde som det danske CVR-system, der også bruges til at identificere virksomheder og andre juridiske enheder – men hvor CVR kun bruges i Danmark, er LEI standarden i EU og store dele af verden.

Både virksomheder, fonde og foreninger skal bruge en LEI-kode dvs. alle juridiske personer, der udfører finansielle transaktioner.

Selve LEI-koden er på 20-cifre og kan brydes ned i tre dele:

  • Tegn 1-4: Identifikation af LOU (Local Operating Unit)
  • Tegn 5-18: Identifikation af den juridiske enhed
  • Tegn 19-20: Verifikation af deres identitet

Denne kode og talrække er baseret på ISO 17442-standarden. Med en LEI-kode er det derfor muligt at identificere enhver juridisk enhed på global skala – og bekræfte deres identitet.

LEI-koden består af to niveauer af data:

  • Niveau 1: Hvem er hvem?
    Oplysninger såsom enhedens juridiske navn, registreringsnummer, juridisk adresse m.m.
  • Niveau 2: Hvem ejer hvem?
    Relevante oplysninger, der omhandler virksomhedens ejerskab og ejerstruktur.

LEI-systemet er dog ikke gratis. For at få en ny LEI-kode eller fornye din nuværende, skal du betale et årligt gebyr. Dette går til administration og regulering samt drift af systemet.

 

Hvad er formålet med LEI-koder?

En fælles standard og referencesystem er med til at sikre, at finansielle transaktioner kan spores globalt. Det sørger for, at alle taler “samme sprog”, hvis du skal identificere juridiske enheder og deres ejere.

Systemet bag LEI-koder og -numre blev udtænkt i 2012 som følge af finanskrisen. Målet er helt grundlæggende at gøre finansielle systemer og transaktioner mere gennemsigtige. Det skal forhindre hvidvask og andre former for økonomisk svindel.

LEI bliver også brugt til at regulere finansielle faktorer i de jurisdiktioner, der benytter sig af systemet. Målet er at gøre det globale system til et standardsystem, der kan bruges på tværs af markeder og lande.

For at sikre, at LEI er troværdigt, gennemsigtigt og pålideligt, er magten ikke samlet ét sted. 

I stedet har LEI-systemet en tredelt struktur:

  • ROC (Regulatory Oversight Committee) er et råd, der består af tilsynsmyndigheder, der fører kontrol med hele systemet
  • GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation) er en nonprofit fond, der er ansvarlig for at koordinere og føre kontrol med LEI-koder
  • LOU (Local Operating Unit), er et lokalt organ som udsteder LEI-koder til ansøgere

For en grafisk illustration af LEI-systemet klik her. 

 

Hvem skal have en LEI-kode?

Alle juridiske enheder – virksomheder, fonde, organisationer, banker, forsikringsselskaber m.v. – der beskæftiger sig med finansielle transaktioner, aktier, obligationer og andre værdipapirer, skal have en LEI-kode.

I Danmark skal du have en LEI-kode, hvis du:

  1. Har en virksomhed eller anden juridisk enhed med et CVR-nummer

  2. … og den juridiske enhed handler med aktier, obligationer eller andre former for værdipapirer

  3. Har en juridisk enhed uden CVR nummer, der skal handle med aktier, obligationer eller andre former for værdipapirer

 

Siden 2018 har dette været et krav, hvis din juridiske enhed er registreret i et EU- eller EØS-land, og du har planer om at handle på tværs af europæiske markeder.

Prisen på LEI-koder afhænger af, om der er tale om en ny kode eller blot en fornyelse. Hos LEI Service har vi dog valgt at tilbyde samme pris for både fornyelse og registrering af en ny LEI-kode.

 

Sådan ansøger du om en LEI-kode

Selvom LEI-koden tager udgangspunkt i en bred vifte af krav og direktioner, behøver det ikke være besværligt at få fat i dit LEI-nummer – det hele kan nemlig klares hos LEI Service.

Ansøg om en ny LEI-kode – eller forny din nuværende LEI-kode.

Indtast blot dit CVR-nummer her, så afhentes dine data automatisk fra CVR-registeret. Dernæst vil vi bede dig om at bekræfte den leverede data, og så klarer vi ansøgningen for dig, så du kan få din LEI-kode så hurtigt som muligt – i de fleste tilfælde vil det tage få timer og maksimalt et par dage.

 

Hvordan fornyer jeg min LEI?

LEI-koden skal fornyes en gang årligt, så alle de nødvendige informationer er opdateret. 

Alt efter hvilket abonnement du vælger, kan LEI Service sørge for, at din kode automatisk fornyes. Det gør vi ved at opdatere de nødvendige informationer, dog er kunden forpligtet til at opdatere os om ændringer, hvis dette er aktuelt.

 

Hvordan ved jeg, at min LEI er gyldig?

Har du valgt Ekspres / VIP levering (og ansøgt inden kl. 18 i hverdage), sørger vi for, at din LEI-kode er registreret inden for to timer. (gælder kun nye LEI koder)

Bemærk dog, at mange banker kun indhenter LEI-oplysninger dagligt, derfor kan der gå op til 24 timer, før din LEI-kode kan bruges, da det globale register også kun opdateres én gang om dagen.

 

Hvor kan jeg slå LEI-koder op? (LEI LookUp)

Vil du gerne finde en anden juridisk enheds LEI-kode? Eller vil du tjekke om din LEI-kode er blevet korrekt registreret i det globale LEI-system?

søg i GLEIFs database

 

 

 

back to top